2014-03-30
Det rök rejält när en D4204T med igensatt partikelfilter och motorolja i förbränningsrummet startades i garaget. Vi fick stoppa direkt innan någon lockades ringa brandkåren. :)
2014-04-04
EGR-ventilen igensatt
Strippad V50
Strippad överdel på motor, utan ventilkåpa
Intercooler - katalysator - laddtryckrör demomonerat för åtgärd
Riggad katalysator förberedd för nytt flexirör
Klart. Blev ju riktigt bra.
2014-04-05
Grillat partikelfilter??? Ja varför inte.... Funkar det så funkar det. Kommer upp i runt 900 grader i grillen (ljusröda ytor på järnet).
2014-04-08
Så här blev slutresultatet efter "Weber-grillning" och renblåsning. Hoppas detta räcker för att få igång processen med regenereringen på bilen igen.
Demontering av motor och drivlina Volvo V50 2.0 D
![]() |
2014-05-16 Nu är det tid för demontering av motorn. Förberedelserna består till 80% att lossa en massa kablar och kontakter. Inte slitsamt men trångt på en del ställen |
![]() |
Ett antal pallar och underlägg gick åt för att få upp ekipaget ca 80 cm från golvet. Anliggningsyta längs hela kanten på trösklarna kändes tryggt och stabilt....eller...? |
Nu blir det lätt att även komma åt på motorns baksida :)
|
![]() |
Vevaxeln ser fin ut |
Ca 1/100 dels mm avviker som mest från centrumlinjen vilket kan godkännas
Så kan det gå med kolvar om det blir mycket "spikningar" i motorn. " 2 av 4 såg ut så här.
Det blir borrning av block med nya kolvar i överdimension
Kammar och diverse i väntan på rengöring
Återmontering D4204T med nya detaljer
Start 2014-06-10
Montering av ventiltätningar gick fint med lång hylsa
Toppen med inslipade ventiler monterad och klar
Vevaxel på plats i nya lagerskålar
Ram-lager och axiallager monterade och åtdragna. Axialspel ca 5/100 dels mm.
Går runt fint också. Som nytt igen.
Kolbenschmidt 0,5 överdimension i väntan på montering
I sista stund kom vi på att samtliga vevstakar var defekta (krokiga) :(
Vi hittade dock fyra begagnade på ebay med samma tillverkningsnummer.
Vi hittade dock fyra begagnade på ebay med samma tillverkningsnummer.
Kolvarna monterade. Snyggt!!
Oljepump på plats.
Dags för locket på här nere....eller??...
...men vid kontrollmätningen för rätt topplockspackning konstaterades att
en av vevstakarna tyvärr är 0,13 mm för kort. Min utstick är 0,155 mm
Detta resultat duger inte. Avbrott igen :( och retur till säljaren för utbyte.
Nu har vi fått en annan vevstake. Ny kontrollmätning och alla hamnar inom godkända intervallet.
En för övrigt besvärlig (läs känslig) mätning. Vi valde att mäta på två punkter (längs kolvbulten).
Vi hamnar precis inom intervallet för den packning vi köpt.
Vi har olika vevstakar från tre batcher.... C-G-E
En fin lösning för att montera den besvärliga packboxen vid vevaxeln fick vi till i alla fall
Ett rostfritt rör med den gamla packningen felvänd funkade bra som verktyg. :)
Hej då till kolvarna med de fina loppen.....
Locket på och bra draget
Volvos svindyra packningsklister är bra att ha just nu :)
Kamaxel-kåpan och alla 26 bultar åtdragna efter konstens alla regler
Komplett kam-rems kit + ny vattenpump monterat. Motorn går runt perfekt
hmmm.....
Nu är det bara den självjusterande kopplingen kvar att montera.
Några plattjärn, lite gängad axel, en distans + lite svets blir en snabb lösning för kopplingen
Dags för dockning
Paketet klart för leverans....
.....i läge nu...
.....och alla bultar på plats igen. :) Det gick ju bra såhär långt.
En snabbkoppling i plast gick sönder vid demonteringen. Vi får leta rätt på en ny sedan
Äntligen kontakt med golvet igen. Alla anslutningar kopplade och kylmedia påfyllt.
Klart för start! Olja och kylarvatten påfyllt och kopplingen luftad
1 comment:
Hej
Intressant att följa, har ett likadant objekt i mitt garage...
Mvh Andreas Freiman
Post a Comment