Thursday, February 25, 2021

VW 1200 motorer

Mitt lager på VW-motorer måste minska

För några år sedan kom jag över ett antal VW-motorer. De hade stått lagrade och fyllda ned gammal olja i många år. Jag började få ont om plats och måste bli av med dom. Alla var 1200 cc från åren 1964-65. 
Jag kapade bort sprängkåpan på en gammal växellåda och kunde på så sätt montera på en startmotor. 
En varv- och en oljetrycksmätare skaffades med.
Sedan blev det en hel del avtorkning och rengöring. De hade stått oskyddade men under tak sedan mitten på 70-talet. 
Olja och smet hade skyddat en hel del men torkat fast på utsidan. Ljuddämparna var hela med
Efter oljebyte och pill med brytarspetsar och bensinpump anslöt jag  bränsle slangen till en bensindunk .
Fick igång allihopa till min förvåning 
Alla utom en såldes i rask takt på FB-market. Ja det var lätt med  ett fint oljetryck och bra kompression på alla motorerna.
Den sista behölls till en av våra brandsprutor som saknar motor
Det här var ett roligt projekt ..och lönande var det med minst sagt! 
Synd att jag inte hade fler faktiskt!!

Ny fin mineralolja plus tillsats för torra packboxar fick alla
Komp.test och stift efter varmkörning
Någon rem fick bytas
Tillverkningsnummer ovanför remskivan
Startklart










No comments: