Sunday, September 20, 2020

En Biltransport

Nu bygger jag en Dolly 

Hade länge funderat på att ha en dolly att dra hem bil projekt med. Kanske släpa gamla traktorer och framhjulsdrivna bilar med automat.. ja vem vet. 
Så till slut blev det tid över för detta med.
Och som vanligt, med så mycket återvunnet och begagnat material som möjligt.

Bakre hjulnav från en S80 blir nog bra. Då passar ju de flesta Volvohjulen med
Balk IPE160 fick bli grundstommen
Noga nu så att den inte blir över 2,6 meter bred
Det får duga
Hittade en platta på skroten som passar bra till vändskiva. Som lagring fick det blir en M24 bult i rostfritt, säkrad med dubbla muttrar
Mera material från skroten. Den här gången 60x60x3 rör och gallerdurk till påkörningsramperna
Det måste gå att svänga med
Passade på att fixa till ett par T21 traktorfälgar samtidigt
Zinkgrund Interplus 356
Första provkörningen
Ramperna inpassade
Belastningsprov. Och påkörningsramperna funkade ju med!
Vinsch och låda för spännband måste ju finnas. Och ramperna har fått sin plats
Skärmarna kom från AD-bildelar
Och så lite el kopplingar. Allt måste ju fungera nu


Men hur ska jag placera ramperna? Nja...de får nog ligga på tvären ändå!.
Äntligen klart. Det tog ett par månader av den fria tid jag hade till övers då.
Snyggt kan jag tycka. Nöjd!

I bruk för första gångerna

En dolly kan bli stående länge såklart. Och låna ut den är inte aktuellt. Möjligen kan transporter lejas ut. Men då är vi med egen dragbil. Enklast så. Att dra på dolly är lite speciellt. Inte minst med tanke på att ekipaget är 2,6 meter brett. Det låga byggmåttet kan också ställa till problem vid våra tiders vägbulor. Det gäller att tänka efter och se upp!

Ja det gick drygt tre månader. Sedan blev det dags! 
Min S60 (med automatlåda) gick inte att starta. Det blev tre turer till och från lokala volvoverkstaden innan vi lyckats få ordning på bilen igen
När CEM-boxen lägger av är det inte så roligt vill jag lova. Men det löste sig till slut

Nästa tur blev att dra hem vårt nya bil projekt i juni. Det blev en spännande resa. Men allt höll och fungerade som tänkt. Ett tungt lass på nästan 2,5 ton i 8 mil! Får väl anses som godkänt då?

Resumé

Bygget kostade väl runt 5000 kr. 
Fick leja bort några maskinbearbetningar till att passa in hjullagerboxarna. 
Nya skärmar och lite kopplingsdetaljer till elen, en vinsch och en ny dragkoppling fick inhandlas. 
Och så lite skrot att bygga med! Men den sista posten var nog det billigaste.. 
Bortsett från allt jobb har nog dollyn betalat sig själv redan. 
Det var ju bra det. Dessutom slipper jag ha en bärgningsförsäkring på min S60 nu.







No comments: