Thursday, September 27, 2018

Lennart Clip

En midjestyrd gräsklippare från 70-talet 


2018-09-27 landade Lennart i min trädgård
En nygammal bekantskap det här!
På den mekaniska verkstad jag började jobba hösten 1974 tillverkades alla plåtdetaljerna till dessa klippare. Beställaren var tillverkaren Åkerbo Maskin i Linköping. Uppfinnaren och ägaren hette Tord Medalen. Eftersom jag blev projektansvarig för denna tillverkning träffade jag honom ett flertal gånger. En gammal krigsveteran (flygare) från finska vinterkriget. Klurig och visste vad han ville minsann!
Att vara projektansvarig på den tiden innebar att man själv fysiskt deltog i tillverkningsprocessen. Jag fick lära mig metallarbetet från grunden. Tillverkningen var säsongsbetonad. Började på hösten och skulle vara klar framåt vårvintern. Då skulle leveranser ske till den väntande monteringen i Linköping.
Serierna varierade mellan 150 eller 300 satser. Som projektansvarig fick jag handskriva arbetskort och stämpelkort. Beställa material och administrera avslut och eventuella reklamationer. Resten var ren verkstadstid. Lärorikt som bara den!
1987 var nog sista året vi hade tillverkningen kvar på vår fabrik. Jag hade då sedan länge lämnat arbetsgolvet. Men ansvaret hade jag kvar. 
På den tiden har jag för mig att maskinen hette Clip.
Tillverkningen lades ner runt 1990 tror jag. 
Reservdelar finns att köpa till dessa robusta maskiner än idag . Detta hos Tords dotter Susanne

Denna fina klippare nedan hittade jag på FB-market för en tusenlapp. Är tillverkad i den sista serien -89 och har rullat på en idrottsanläggning i Huskvarna.



Allt var bra förutom ett klippbord som höll på att rasa ihop fullständigt. Lagat med popnit och aluminiumplåtar höll det ihop hjälpligt ändå. Dessutom var motorn full med bensin i oljan på grund av en läckande flottör. 
Ett oljebyte och noga med att stänga av bensinkranen så gick den nytt igen två somrar 
 
Svagheten med dessa klippare var klippbordet framförallt. Det är en meter brett och har två knivar. Alldeles för tunn plåt och taskigt rostskydd gjorde att de flesta rostade upp. Kullagren till knivarna var också en svag punkt här.

Två år senare hade jag fått tag på ett fint begagnat klippbord. Fixade till detta och monterade det efter målningen. Det blev perfekt





Drivningen av denna klippare är en klurig konstruktion. Ett drivhjul som ligger an mot en roterande skiva gör att du får en steglös växellåda. Back blir det när drivhjulet flyttas till andra sidan centrumlinjen på den roterande skivan
För att detta ska fungera krävs fortlöpande service och tillsyn såklart

Och reservdelar finns fortfarande att köpa. Men de kostar en slant. Enkel konstruktion gör att vissa saker går att tillverka själv dessutom.





No comments: