Monday, May 29, 2017

Husqvarna LT 125

 Min Murre


Murre har fått sitt namn efter första ägaren som hette Morinder. Jag var platschef där 2008-2011. Då användes denna att klippa gräsmattorna på fabriksområdet.
2011 lades verksamheten ner/flyttades och en hel del blev kvar i lokalerna som överblivet gods. Jag tipsade en bekant om allt som stod i lokalerna Han köpte allt för en klumpsumma där tömning och städning ingick i avtalet. Allt skulle vara klart till ett visst datum. Jag tror det var fredag vecka 27 2012.
Som tack för tipset fick jag bland annat denna gräsklippare då med.
Den var i fullt brukbart skick och jag behövde den väl till tomten jag bor på.
Kraftfull motor på 12 hk klarade det mesta, det visste jag redan
När jag ändå hade tjänst på ett industrilackeringsföretag var det mycket lägligt att blästra och lackera klipphuset. En rejäl historia med en enda stor roterande kniv. Axeln var fin men lagren byttes ut med.
Någon drivrem...sedan gick det nytt i flera år.

Efter några hårda somrar i min kuperade trädgård började Murre fungera allt sämre. Chassiet skruvade på sig och det var problem med styrningen
Den fick plötsligt långtidssjukskrivning när Lennart Clip kom in som en räddare istället.
Den fick stå ute i några år och skämmas. Ett tag var den på väg till skroten till och med.
Men vintern 2020/21 blev det analys och operation i garagevärmen
Det visade sig att hela pelaren med ratt och reglage höll på att lossna helt från chassiet. Utmattningssprickor i plåtarna både här och där.
Problemet med styrningen visade sig vara att hela framhjulsbalken höll på att ge sig i sin lagring
Det blev några timmar i garaget. Lite svets och färg och någon ny reservdel. Sedan blev det riktigt bra.







Och nu är Murre i tjänst igen.






No comments: