Thursday, January 20, 2022

Albin motor typ AL-4SP årsmodell 1936

 En gammal Albin motorspruta


Att börja meka med en 86 år gammal konstruktion kräver sin försiktighet. Trots mångårig erfarenhet känner och förstår man inte riktigt alla tekniska lösningar på motorn. 
Att göra fel här och sabotera någon detalj kan straffa sig rejält. 
Det är mycket svårt att skaffa reservdelar och informationen på nätet är knapphändig. 
När det gäller just denna motorn är det obefintligt. 
Bibliotek och antikvariat kan vara en lösning om vi har tur. 

Först av allt rengöring och studier

Konstruktionen bjuder på imponerande detaljrikedom. Materialen är rena och ädla. 
Redan på tanklocket hittar vi ett hantverk som idag saknar motstycke på en industrimotor. 
Överst sitter en liten luftskruv.
Vi hade svårt att hitta oljestickan först men fick till slut se en liten "knapp" sticka upp på sidan. Jodå, det var rätt! Ut kom en liten pinne i mässing med lättrad skalle. Härligt.
Tanklocket har en dubbelfunktion och tjänar som en visuell tankmätare med sitt långa rör också. 
Snacka om detaljerad bensinkran
Dessa sitter på toppen. Men vad är dom till?
Motorn satt såklart fast. Lite svets och en stång att bryta med hjälpte. 
Återstår att se om ventilerna sitter med. I så fall av med toppen och fixa loppen samtidigt. Sedan får eventuell provkörning visa om kolvringarna fastnat med. Det får bli en senare fråga!



Autolite startmotor. 6 V med minus jordat system

Tändstift Bosch Z 95 S 159  Importe Allmange Germany 4Q
Enligt uppgift betyder Z=tum gänga
Sannolikt är det 7/8" gänga på stiftet Detta stift hittas nog inte på Biltema


Magnettändning Bosch Germany FF4AL som fungerar med utmärkt gnista på alla stift
Tänd följden är : 1-2-4-3


Det blev ett tråkigt besked

Med stor energi och glada förhoppningar påbörjade vi jobbet med att närmare analysera skicket på motorn. Allt såg bra ut till en början men....

Vi började med toppen först.  Några ventiler sitter fast
Topplockspackning i koppar Made in Denmark. Den går nog att återanvända igen efter glödgning
Toppen försedd med "snapskranar" i mässing som troligen ska förenkla kallstarten
Toppen ser fin ut undertill med
Loppen blev jättefina efter att lite ytrost putsats av med fint 2000-papper och olja
Cyl Diam 87.0 NOVA Pat 2169
Drygt hälften av ventilerna rörde på sig och efter lite fix och trix fick vi loss alla. Men vi insåg att grenröret blev nödvändigt att plocka bort. Detta för att komma åt inspektionsluckorna på sidan av motorn
Men det var lättare sagt än gjort. Det tog oss tre timmar. Galvaniska element hade byggt på korrasionen runt pinnbultarna och försvårade hindrade demonteringen. En pinnbult gick av och någon mutter fick spräckas.
Försvagade pinnbultar som lätt hoppade av. 
Äntligen loss. 

Vilken tur att vi demonterade grenröret! Det visade sig att alla års rostangrepp skapat ett hål emellan insug och utblåskanal. 
Ett vanligt problem på gamla Volvotraktorer som även uppstått här tydligen. 
Vi får fixa detta på något sätt om vi inte hittar något grenrör som är bättre och felfritt
Solex stigförgasare med fina detaljer Made in France i toppskick


En märkning 3449-150 finns på flottör huset.

Ett motorhaveri en gång för länge sedan uppdagas

Vevaxeln av på mitten så att två + två cylindrar är separerade
Verkar ha varit ett utmattningsbrott
 
Trist minst sagt. Ja alla förväntningar blev som bortblåsta. 
Vad gör vi nu? Ska vi slakta ner och sälja ut de fina delarna? Eller försöka få tag på en annan vevaxel. Inte så lätt.... om man nu inte vill köra med plånboken... och det ens hjälper. 
Frågan får bero lite tillsvidare.
Förhoppningar finns att någon med brandhistoriskt intresse kanske kan ha en motor som kan fungera som donator till vårt projekt
Vi vill ju helst inte avsluta och lägga ner detta projekt på detta försmädliga sätt nu!

Nu får detta projektet får stå i malpåse ett tag, tills vi vet hur vi ska göra.















No comments: