Monday, December 20, 2021

Ägarhistorik för en svensksåld Lincoln Cosmopolitan 1951

 

Hela kedjan av tidigare ägare utredd


Första ägaren var Företaget J. Svensson & Bourghardt De hämtade ut bilen ny i Göteborg 4/1 1952. Den fick då registreringsnummer O 37510 
Just nu finns ingen övrig dokumentation mellan åren 1952-1965. Men den stannade i Göteborg alla åren

Bilprovningen i Sverige uppstår

Bilprovningen var ny denna tiden och 1965 var första året då det blev allmänt krav på att alla bilar skulle besiktas. 
Första föreläggandet om besiktning kom ägaren tillhanda 11/11 -65. Den blev till slut (?) godkänd 7/12 samma år. 
Sannolikt var det med denna bil som så många andra just då. Rosten på de gamla bilarna var ett stort problem och många bilar slogs ut i samband med besiktningen
Kanske var det då de omfattande rostreparationerna i golvet och skärmhusen bak genomfördes? Möjligen fick den ny lackering då med? 
Den blev i alla fall lagom till jul godkänd för ytterligare ett år i trafik.

Men det var nya tider nu. Storhetstiden för detta åk var nog till ända. 
Med alla rostlagningar i minnet fruktades säkert nästa besiktning om ett år. 
Den 28 januari 1966 såldes den till Bilfirma Tore Kjellfeldt Meijerbergsgatan 10 Göteborg
Den 18 mars gick det vidare till en adress i Karlstad. Det nya registreringsnumret blev då S13890

Cosmo stannade några månader i Karlstad . I maj blev det ny ägare igen. 
Denna gången till bilfirman Johannesbergs Auto på Eklandsgatan 58 i Göteborg.
Det nya registreringsnumret blev nu 0A 8704

Bilen såldes i slutet av maj till Fru Irja Palmer på Värmegatan i Göteborg som ägde den i 4 månader. 
Sedan sålde hon bilen till Rolf Ilander i Mölnlycke. 
Han blev den sista dokumenterade ägaren i registret och skulle behålla den i nära 40 år visade det sig

Vad vi kan se så blev det inga fler godkända besiktningar. Något hände! Kanske blev de undermåliga reparationerna i golvet inte godkända en gång till? Eller så tillkom ytterligare problem av något slag? 
Bilprovningen på den tiden var inte att leka med! Minns själv hur det var på 70-talet
Nya registreringsskyltar blev aldrig monterade. 
När besiktningen gick ut i december 1966 blev bilen avställd.
Den 13/1 1967 överfördes den till reservregistret och 1/9 1970 avfördes den från bilregistret helt.
Rolf Ilander flyttade den från Göteborg till en nedlagd Konsumbutik i Uddebo i Tranemo kommun. Kanske någon gång runt 1980?
Här var gömstället i Konsumbutikens förråd. Den lades ned 1979

Omkring 2005 sålde Rolf bilen vidare till ägaren före oss
Bilen flyttades då till ett stort förvaringstält hos den nya ägaren.
Detta blev dock ett projekt som aldrig påbörjades på riktigt allvar och bilen blev stående igen.




I maj 2021 hittade vi bilen på Blocket och i juni hamnade den i vår ägo och vård. Projektet och bilen fick arbetsnamnet Jeanette efter namnsdagen då köpet blev av.

No comments: