På midsommarafton gick min Volvo S60 sönder. Motorn gick som en kråka och utan kraft. Det kändes som minst ett par cylindrar inte jobbade alls.
Från en verkstad där bilen lämnades in kom beskedet. Ingen komp på 5:ans cylinder!
Från en verkstad där bilen lämnades in kom beskedet. Ingen komp på 5:ans cylinder!
Att åtgärda detta på en verkstad kändes väl dyrbart. Återstod att göra jobbet själv!
2013-09-15
Laddtryckröret mellan turbo och IC gick ju sönder tidigare i våras. Kan det möjligen kommit in metallpartiklar i samband med detta? Återstår att se när vi analyserar metallbiten drån utblåsventilen.
I den här tunnan blir det rengöring av detaljerna. Nätet i botten får utgöra ett enkelt filter för eventuella detaljer jag hittar. Ska bli spännande o se om jag hittar något mer.
Rent blir det....men en gummianslutning är trasig....
Ventilkåpan med luftkanaler ......före och efteråt med ny packning monterad
Ventilerna (insug) är inte vackra på en diesel efter 30 000 mil...
Dags att undersöka turbon
Här kan knappast några metabitar passerat. Får plocka ihop och montera den igen. Skönt att slippa köpa en ny i alla fall
|
topprent .....tillslut |
Topp Volvo D5 med rena kanaler
Insprutarna förberedda för montering |
Ventilslipning på en D5 topp tog 45 minuter och blev kanonbra. |
2013-10-15
Idag har motoroljan tappats ur och oljefiltret demonterats. Inga spår av metallpartiklar. Skönt. Tog en koll i nätet som låg i avfettningstunnan men inga metallfynd. Kan det ha lossnat delar från kylaren till EGR-ventilen?
En Volvo D5, EGR-ventil med kylare, har fått sin översyn. Inga lösa delar här heller som kan ha lossnat.
Dags för inköp |
Nu kan jag äntligen byta till ett nytt Virvelspjäll . Det gamla fungerade dåligt i länken till reglermotorn. |
Montering av ventilskafts tätningar på en Volvo D5 topp
En kabelförskruvning (IP65) + skaftet till ventilsliparen blev ett perfekt monterings-don till ventiltätningarna |
Perfekt passform. Lite olja här och tätningen glider på fint. |
demontera....
..... och montera tätning
Fint i loppen och inga vändkanter skall det vara



Nya packningar krävs både här och där...
2013-11-03 Dags för slutmontaget.
Ventiler på plats. Snyggt och rent och inga sprickor i toppen hittades.
![]() |
Det nya virvelspjället platsar väl nu när allt är rent. |
Ett litet märke på kolven som knappt går att se (kl 1) är nu det enda minnet från haveriet.



Nya packningar krävs både här och där...
Den här tunna lilla tätningen till egr-kylaren var dyr rackare... nästan 60 kronor. Snacka om kilopris!
Här är min lösning på hållare till laddtrycksröret. Rörklammer 57 mm med M10 mutter svetsad ca kl 11
Monterat och klart. Får se om detta håller bättre än infästningen av plast. Bäst o skydda med en liten gummiremsa runt röret innanför klämman också.
Så äntligen... Dags för sista kollen innan locket åker på!
Återförening klar. Alla moment dragna och grenrör, kamaxlar och alla turbo rör på plats. Inte så värst många skruvar men attans besvärligt att komma åt och få på plats.
2013-11-03 Dags för slutmontaget.
Eftersom kamdrevet har flytande inställning måste alla grundinställningar sökas och fixeras innan kamremmen kan läggas på. För att klara detta tillverkades två fixeringsdon.
- Fixering för kamdreven; En axel L=60 mm diam 12 med en nedsvarvning till 10,5 L=10 mm
- Fixering för övre dödpunkt 1:ans cylinder: En axel diam 25, steg 1 =11 L=15 , 15 L= 33 mm
Bakom vakumpumpen finns ett fixeringshål där donet skall in hela vägen för att låsa kammarna i rätt läge.
Bakom startmotorn finns ett fixeringshål för att säkerställa övre dödpunkt på cylinder 1
Efter att kamremmen lagts på kunde kamdrevets skruvar låsas. Därefter åkte den nya drivremmen på. Nu är det genomgående nya komponenter på denna motorgavel.
Trevligt att fylla i skylten och veta att man gjort rätt och varit grundlig.
Dags för provstart. Ska de begagnade bränsleledningarna hålla tätt? Håller skruvar och klamrar till spridarna som vi inte bytt ut trots Volvos rekommendationer?!! Har det kommit in föroreningar i spridarna? Ja det är lite nervöst nu!
Efter tre 80 sekunders körningar med enbart bränslepumpen (tills det blev tyst i ledningarna) var det dags för fullgas och startmotor i 10 sekunder. Olidligt spännande! Efter 5 sekunders vila ännu ett försök ...och så...brummade maskinen igång och gick som en klocka! YES :) ....men...
........ så kom bakslaget i alla fall....om än lätt att åtgärda. När returröret från turbon till sumpen monterades, gick en ny O-ring sönder. En olje-pöl på golvet fick oss att stoppa motorn bara halvvarm. Men vi var nöjda ändå. Blir det inte värre än såhär, är vi tacksamma. Inga andra läckage från spridare osv. hann yppa sig såhär långt. Nu bryter vi för idag och tar kväll.
Källsortering i garaget |
2013-11-04
Efter ytterligare ett misslyckat försök att få anslutningen att täta mot motorn gav vi upp. Att utföra detta på golvet under bilen är sämsta förutsättningar har vi insett.Jag får be om hjälp på Volvo där jag köpt delarna istället.Bilen måste ändå dit för kalibrering och borttagande av felkoder.
För övrigt fungerar allt utmärkt och går bättre än någonsin nu. Bra. Nu återstår det stora testet att den skall hålla och fungera i praktiken, mil efter mil också. Skulle tro att de första 100 milen är de mest kritiska.
2013-11-07
Ekonomisk sammanställning
- Felsökning Kövlinge Bilektriska 1448:-
- Hemtransport 2200:-
- Biltema Haynes Gör-det-själv handbok 269:-
- Volvo Sannelius&Hegg Div Reservdelar 1 4346:-
- Volvo Sannelius&Hegg Div Reservdelar 2 4669:-
- Volvo Sannelius&Hegg Div Reservdelar 3 160:-
- Biltema Olja, vinkelmätare etc.. 796:-
- Volvo Nybergs Bil Div packningar 127:-
- Volvo Sannelius&Hegg Kalibrering+oljerör 880:-
- Volvo Sannelius&Hegg O-ring till oljepåfyllning 65:-
- Summa: 14970:-
Final
Så äntligen är kärran körklar.Nästan 15 000 kostade kalaset men nu går D5:an som ett spjut, ja bättre än någonsin. Allt sitter på plats och det verkar frid o fröjd med motorn. Med fulltank och nollad trippmätare ska det bli intressant och se vad bränsleekonomin säger. Viss förhoppning finns på ett bra resultat.Det blir också till att hålla koll på olja, spridare och vattennivå intensivt de första 100 milen. Min förhoppning är att kunna lägga detta lilla äventyr bakom mig och samla till erfarenheterna.
Och mysteriet med den lilla plåtbiten som satt i ventilen??? Ja den frågan är fortfarande obesvarad. Än så länge är bäst att tillägga.... Bäst så för jag vill inte vara med om samma sak en gång till.
Hur gick det sedan
2014-11-06
I dag passerades 3000 mil efter reparationen. Allt har fungerat perfekt och motorn går precis lika fint som när vi startade upp den för ett år sedan (2013-11-05). Det enda förutom ett oljebyte har varit att fylla på kylarvätska två gånger varav senast idag. Ett typiskt Volvoproblem på just dessa modeller efter så många mil. Det läcker förmodligen något i anslutningen till påfyllningsbehållaren. Får väl titta närmare på detta om det blir värre.
![]() |
Jag har tagit för vana att alltid kontrollera olja, kylvätska samt visuellt besikta hur det ser ut under motorkåpan. Såhär har det sett ut varje gång de gångna 30000 km jag nu kört. Snyggt :)Med dessa rader avslutar jag härmed rapporteringen av detta reparationsprojekt. Jag kan med trygghet konstatera att allt lyckades till min stora belåtenhet.
|
No comments:
Post a Comment