Ett test av tidningen Teknik För Alla 1968 på en 250SE





Den 2:a ägaren......
Åren som "direktionsvagn" gick och så småningom blev det dags för ägarbyte. Nästa ägare blev pastorn för Pingstförsamlingen i Värnamo. I sin glans fick den nu pryda parkeringen framför kyrkan vid alla sammankomster. I ständigt sällskap med nyare och betydligt mera utrustade kusiner, bleknade så småningom glansen från fornstora dagar. Rostangrepp på dörrarnas ned kanter kunde redan skönjas trots att bilen inte ens var tio år. Så efter något år blev det dags för ägarbyte igen.
Jag blir 3:e ägaren 1979
Efter Trettondaddag jul fanns följande annons ute i Värnamo Nyheter. Bil säljes privat, 280S 1971 bra skick. Mätarställning 9800 mil. Jag blev mycket intresserad och det bar av till den bilhandlare i Värnamo som förmedlade affären. Efter provkörning och sedvanlig prutning, blev bilen min för 20 500 kr den 17:e januari 1979.
Efter hemkomsten fick det lov att bli snabbfix av rostangreppen på dörrarna innan den stora premiär visningen Började redan då fundera på en mera omfattande renovering längre fram.Tidigare ägare hade spillt batterisyra på vänster framskärm så att klarlacken blivit matt.En vecka senare chockerades min bekantskapskrets. Ja det var blandade känslor minst sagt.. En del undrade till och med vad jag i all sin dar "skulle med en sån´där bil till ". På macken fick jag veta att, "nu skulle minsann bensinpriset gå upp till nära nog 2 kr litern".... och min blivande svär far talade om "Rockefeller" när pärlan parkerades på garage uppfarten.
Ja hur skulle det gå? Och jag som långpendlade till jobbet 7 mil varje dag.
Efter hemkomsten fick det lov att bli snabbfix av rostangreppen på dörrarna innan den stora premiär visningen Började redan då fundera på en mera omfattande renovering längre fram.Tidigare ägare hade spillt batterisyra på vänster framskärm så att klarlacken blivit matt.En vecka senare chockerades min bekantskapskrets. Ja det var blandade känslor minst sagt.. En del undrade till och med vad jag i all sin dar "skulle med en sån´där bil till ". På macken fick jag veta att, "nu skulle minsann bensinpriset gå upp till nära nog 2 kr litern".... och min blivande svär far talade om "Rockefeller" när pärlan parkerades på garage uppfarten.
Ja hur skulle det gå? Och jag som långpendlade till jobbet 7 mil varje dag.




1982
Hösten 1982 flyttade vi till det egna huset på Norra Duveled. Två hade blivit tre och det kändes som en combi nu passade behoven bättre. I december ställdes bilen av för en välbehövlig översyn och vintervila. Detta skulle visa sig bli en ny epok. Det blev aldrig mer vinter väglag och frätande salt. Den vintern blev det nya bussningar i hela framvagnen. I 20 graders kyla och med sladdlampan som enda värme blev en tuff prövning i mitt (nyförvärvade) garage, som då bara var ett dragigt vagnskjul ."Men det var ju cementgolv i alla fall"!
Sommaren -83 blev det husvagns semester till Öland en vecka. Minns hemfärden speciellt väl.Vi fick stanna i Nybro några timmar eftersom ett igensatt kyl började göra sig påmint. Temperatur mätaren hade varit hotfullt hög, så det fick bli att invänta kvällen med svalare temperaturer.
Sommaren -83 blev det husvagns semester till Öland en vecka. Minns hemfärden speciellt väl.Vi fick stanna i Nybro några timmar eftersom ett igensatt kyl började göra sig påmint. Temperatur mätaren hade varit hotfullt hög, så det fick bli att invänta kvällen med svalare temperaturer.
Åren gick. En del somrar lyckades hushållskassan räcka till att ta in min gamla pärla för några veckors trafik på sommaren. Inspirationen sjönk i takt med att den allt mer tärande rosten. Defekt fjädring över bakaxeln gjorde att min stolthet nu mer påminde om en torpedbåt än en bil på vägen.
1986 försökte jag avhjälpa detta med att montera nya spiral-fjädrar runt om. Det kostade skjortan trots rabatt på Philipssons i Jönköping. Men vad hjälpte det..?? Det var ju gasfjädern över bakaxeln som var slut. Den var svindyr och tankarna fick läggas på hyllan (köpte en ny tillslut sommaren 2004 direkt från Tyskland för 1170 euro!). Ja det var helt enkelt inte kul längre på vägarna. Hur skulle jag göra? De första tankarna i garaget från 1979 malde i minnet. Och så skulle det göra än några år.........
1986 försökte jag avhjälpa detta med att montera nya spiral-fjädrar runt om. Det kostade skjortan trots rabatt på Philipssons i Jönköping. Men vad hjälpte det..?? Det var ju gasfjädern över bakaxeln som var slut. Den var svindyr och tankarna fick läggas på hyllan (köpte en ny tillslut sommaren 2004 direkt från Tyskland för 1170 euro!). Ja det var helt enkelt inte kul längre på vägarna. Hur skulle jag göra? De första tankarna i garaget från 1979 malde i minnet. Och så skulle det göra än några år.........
Bilen blev stående övertäckt i mitt "vagnskjul". Med tiden omvandlades vagnskjulet till en riktig verkstad. Komplett utrustad med kapacitet för ett projekt som komma skulle. En midsommarafton göts bottenplattan till svängpelarkranen som skulle användas för att lyfta ur motorn. I brist på pengar, delar och inspiration stannade ändå allt av så småningom. Det var ju så mycket annat nu.... Tre hade blivit fyra och fyra hade blivit fem bland annat.
1990
1990 fick barnen på Duveled en skräckupplevelse i garaget, då den gamla insomnade klenoden, dammig, eländig och på pallbockar, startades upp i ett svart rökmoln med rostiga ljuddämpare. Alla tre sprang in storgråtande till mamma, intog säker plats i köksfönstret för att på avstånd studera vad som pappa egentligen höll på med. Däcken pumpades och fick markkontakt. En provtur blev det och de modigaste vågade följa med i baksätet med uppspärrade ögon. Jag insåg efter denna dag att det var avlägset att köra till besiktning och trafik på vägarna igen.... Ja det skulle dröja många år.... och mycket arbete skulle det visa sig.
Ett beslut i november 1994
En budget på 50 000 kr (ex eget arbete) sattes upp på vad det fick kosta. Tidsplanen var tydlig och med ett fast mål; "klart senast maj 2001"
![]() |
Dag 2. Dörrar-säten-mattor-säkerhetsbälten-div.inredningsdetaljer-bakruta- tätningslister runt dörrar och kederlister. (4 timmar)
|
Luftintagshuv-framruta-övre stoppning, instrumentpanel-höger, friskluftventilation.-handskfack-radiohögtalare-träpanel vindruta-hastighetsmätare-elkontakter div.-nedre stoppning panel + fästskena-knoppar till värmereglage-träpanel komplett.
Dag 6-7 (30/12-31/12) 4 timmar
Innertak-elmotor till lucka-taklucka komplett,-rattlås-rattstång komplett,-ventilation/värme höger sida,-kabelstam vänster sida bakåt till belysning och div.
Dag 8 (3/1-96) 2 timmar
Värmeslangar,kylare,luftrenare,klamrar,skruvar runt avgasrören.
Dag 9 (6/1-96) 3 timmar
Bromsservo-pedalställ frikoppling-huvudstam elsystemet
Dag 10 (9/1-96) 1 timma
Vindrutetorkarmotor-friskluftregl.vänster-värmekanal vindruta vänster-värmerelagepanel-värmekanaler golv-värmepaket komplett.
Dag 6-7 (30/12-31/12) 4 timmar
Innertak-elmotor till lucka-taklucka komplett,-rattlås-rattstång komplett,-ventilation/värme höger sida,-kabelstam vänster sida bakåt till belysning och div.
Dag 8 (3/1-96) 2 timmar
Värmeslangar,kylare,luftrenare,klamrar,skruvar runt avgasrören.
Dag 9 (6/1-96) 3 timmar
Bromsservo-pedalställ frikoppling-huvudstam elsystemet
Dag 10 (9/1-96) 1 timma
Vindrutetorkarmotor-friskluftregl.vänster-värmekanal vindruta vänster-värmerelagepanel-värmekanaler golv-värmepaket komplett.
Dag 13 (20/1-96) ca.4 timmar Framvagnen demonterad från karossen,-servostyrsnäcka-växellådan + del av kardanstången.-bensinledningar - bromsledningar fram.
![]() |
Under dagarna 2-4 februari tillverkades en rigg i vilken bilen lätt kan roteras och låsas fast i lämpliga lägen.) Tjusig rigg hade jag också förresten.... :-) (men den var praktisk)
|
![]() |
Dag 14 (11/2-96) ca.4 timmar
Kardanstång, handbromswire,bromsledningar bak,diverse skyddsplåtar under bilen samt bakaxel med tillhörande komponenter.
|
Nu var bilen helt demonterad! Ingen återvändo fanns längre.
Arbetet med att renovera och återställa allt.
![]() |
Tröskel köptes direkt från fabriken i Tyskland. Den passade perfekt utan att något behövde anpassas eller ändras. Ja...Fattas bara....med tanke på vad den kostade.......
|
![]() |
Lackerades i delar... |
![]() |
Lackering i delar med Herberts Silber metallic var det som gällde. På bilden är karossen nu på väg ut från lackeringen, för hemtransport till garaget igen. Första vecka i februari tror jag det var. |
Det högtidliga ögonblicket då spärrnyckeln ställts om till åtdragning!
![]() |
Tänk vad allt blir mycket roligare med rena ytor, fräscha komponenter och lite ordning o reda! |
![]() |
Vilken känsla i detta ögonblick! En gång i tiden trodde jag knappast jag skulle få uppleva detta....
|
![]() |
Under 20 000 mil, tidsbrist och kanske viss brist i budgeten gjorde att motorn fick nöja sig med en utvändig polering och lite färg. |
![]() |
Blev rätt bra i alla fall......... |
![]() |
Dags för återförening med växellåda och motorrum. Trivsam verksamhet som gärna sonen (tv,) och hans kompis var behjälpliga med. |
En extra spännande upplevelse i mars.
I samband med första mötet i vår nybildade "herrklubb" (på tre medlemmar) och firandet av min årsdag, utsatte jag detta projekt för ett kritiskt moment. Lagom till denna kväll hade jag förberett första startförsöket sen 1994 och demonteringen. Stärkta med några öl tog jag med mig mina vänner som var helt oförstående till garaget. På vägen ut talade jag om min plan och att hela kvällen kan gå upp i rök på några minuter...och att jag då kommer att låsa in mig i enskildhet på obestämd tid. Går det vägen kan vi fortsätta festen en stund i garaget. Sagt och gjort! Utrustad med ringnyckel nr 12 installerades batteriet. Hmm....inga gnistor...och ingen rök från kabelhärvor någon stans. Dags för nästa steg; Ljus på!....fortfarande ok....dessutom funkar det mesta..... Med darrande hand vrider jag om nyckeln i tändningslåset.... Lamporna tänds.. fläkten startar och en blinkers tickar intensivt.... En kompis knackar till på lyktan som sedan funkar perfekt. Lite olja på den hydrauliska spännaren till kamkedjan med tillhörande pumpningar för korrekt spänst återstår. Sedan på med ventilkåpan provisoriskt.... Nu gäller det!!! Dags att snapsa! En halv läskedrycksflaska bensin rakt ner i förgasarna.....sen tändning på och startmotor.... Efter tre fyra varv hoppar maskinen igång med ett öronbedövande vrål och med nästan samma rökutveckling som den gången för flera år sedan... Förvåning och jubel uppstod. Med lättnad och glädje kunde festen fortsätta denna afton och jag slapp göra allvar av mina hot om inlåsning.
Monteringen fortskrider i stadigt tempo.
![]() |
Nästa steg blev inpassning av dörrar i symbios med kaross och framskärmar. Målet var en dörr komplett monterad samt in-justerad i karossen varje kväll. Och så fick det bli. |
![]() |
Så till slut....fattades bara hjulen. Sen väntade markkontakt.
|
![]() |
Till slut på plats i det nya hemmet, hel och fin. |
Och fler utfärder på turné har det blivit på senare år. Från och med 2007 i sällskap med med en tidstypisk husvagn. Är rätt nöjd tillslut. Efter drygt tio år (sen demonteringen) har till och med den gamla doften kommit tillbaka i bilen.... eller kanske är det bara en inbillning???

Två syrianska storbröllop med denna dam som paradvagn för brudparen har det blivit. Som chaufför i smoking och dekoration av hela bilen, såväl in som utvändigt. En stor upplevelse som påverkade mig starkt och aldrig glömmer.
Till sist vill jag rikta ett speciellt tack till Växjö Mercedesdelar som var till stor hjälp under dessa år att fixa nya originaldelar åt mig. Tack Stefan!

Riktigt rolig och intresant läsning!
ReplyDeleteHar genomgått ungefär samma procedur med min bil de senaste åren. (Också en 280S fast från -72.)
Ta gärna en kik på garaget.org/farleykarley
Där finns lite bilder samt en länk till projekttråden.
Är i slutskedet av att montera nyrenoverad motor just nu. Hoppas att det blir åka till sommaren.
Mvh Karl Oskar