Tuesday, December 2, 2008

30 år med min 280S W108


När allt började en gång 1971.

En tisdag i juli 1971 levererade Thitusons Bil i Värnamo en ny Mercedes Benz 280S till Percys Lädervaror i Värnamo. Med sin vackra silvermetallic, tonade rutor, taklucka med vindavvisare i blå plast som extra utrustning blev den  medlem i "gnosjö-mopedernas" mecka. Eftersom köparen höll på med läder var inredning i svart skinn ett givet val. Det måste ha varit en skön känsla att i denna doftande kupe vrida om nyckeln första gången, se den elektriska antennen prydligt uppenbara sig och höra sommarprogrammet ur blaupunktradion. Tackluckan prövades säkert på hemvägen och den rytande sexan fick nog försiktigt äntra beläggningen nedför storgatsbacken till centralplan. Stans enda trafikljus reglerade semestertrafiken genom centrum denna tid. Det skulle dröja ännu ytterligare några år, innan E4 drogs via motorväg utanför stan.

Ett test av tidningen Teknik För Alla 1968 på en 250SE



Den 2:a ägaren......

Åren som "direktionsvagn" gick och så småningom blev det dags för ägarbyte. Nästa ägare blev pastorn för Pingstförsamlingen i Värnamo. I sin glans fick den nu pryda parkeringen framför kyrkan vid alla sammankomster. I ständigt sällskap med nyare och betydligt mera utrustade kusiner, bleknade så småningom glansen från fornstora dagar. Rostangrepp på dörrarnas ned kanter kunde redan skönjas trots att bilen inte ens var tio år. Så efter något år blev det dags för ägarbyte igen.

Jag blir 3:e ägaren 1979

Efter Trettondaddag jul fanns följande annons ute i Värnamo Nyheter. Bil säljes privat, 280S 1971 bra skick. Mätarställning 9800 mil. Jag blev mycket intresserad och det bar av till den bilhandlare i Värnamo som förmedlade affären. Efter provkörning och sedvanlig prutning, blev bilen min för 20 500 kr den 17:e januari 1979.
Efter hemkomsten fick det lov att bli snabbfix av rostangreppen på dörrarna innan den stora premiär visningen  Började redan då fundera på en mera omfattande renovering längre fram.Tidigare ägare hade spillt batterisyra på vänster framskärm så att klarlacken blivit matt.En vecka senare chockerades min bekantskapskrets. Ja det var blandade känslor minst sagt.. En del undrade till och med vad jag i all sin dar "skulle med en sån´där bil till ". På macken fick jag veta att, "nu skulle minsann bensinpriset gå upp till nära nog 2 kr litern".... och min blivande svär far talade om "Rockefeller" när pärlan parkerades på garage uppfarten.
Ja hur skulle det gå? Och jag som långpendlade till jobbet 7 mil varje dag.



Det blev ofta kvällsrace på motorvägen på väg hem från jobbet. De som var värst och mest provocerande var de  nya 5-cyl. dieselmercorna (3,0 och 300) som dök upp i backspegeln. Jag fick mitt straff lagom till semestern 1980! Med brända ventiler fick jag lägga första semesterveckan i garaget. Renoveringen av topplocket gick på 1178:50. Då ingick kostnaden för montering av ny avgasventil, 8 styrningar och inslipning.. Sen fick det bli lugna semesterutfärder som inkörning resten av sommaren. I juni året därpå, blev det till och med mitt egna bröllops åk  Ja denna bil blev min följeslagare på vägen ....... och en oskiljaktig ägodel skulle det visa sig.


1982

Hösten 1982 flyttade vi till det egna huset på Norra Duveled. Två hade blivit tre och det kändes som en combi nu passade behoven bättre. I december ställdes bilen av för en välbehövlig översyn och vintervila. Detta skulle visa sig bli en ny epok. Det blev aldrig mer vinter väglag och frätande salt. Den vintern blev det nya bussningar i hela framvagnen. I 20 graders kyla och med sladdlampan som enda värme blev en tuff prövning i mitt (nyförvärvade) garage, som då bara var ett dragigt vagnskjul ."Men det var ju cementgolv i alla fall"!
Sommaren -83 blev det husvagns semester till Öland en vecka. Minns hemfärden speciellt väl.Vi fick stanna i Nybro några timmar eftersom ett igensatt kyl började göra sig påmint. Temperatur mätaren hade varit hotfullt hög, så det fick bli att invänta kvällen med svalare temperaturer.
Åren gick. En del somrar lyckades hushållskassan räcka till att ta in min gamla pärla för några veckors trafik på sommaren. Inspirationen sjönk i takt med att den allt mer tärande rosten. Defekt fjädring över bakaxeln gjorde att min stolthet nu mer påminde om en torpedbåt än en bil på vägen.
1986 försökte jag avhjälpa detta med att montera nya spiral-fjädrar runt om. Det kostade skjortan trots  rabatt på Philipssons i Jönköping. Men vad hjälpte det..?? Det var ju gasfjädern över bakaxeln som var slut.  Den var svindyr och tankarna fick läggas på hyllan (köpte en ny tillslut sommaren 2004 direkt från Tyskland för 1170 euro!). Ja det var helt enkelt inte kul längre på vägarna. Hur skulle jag göra? De första tankarna i garaget från 1979 malde i minnet. Och så skulle det göra än några år.........
Bilen blev stående övertäckt i mitt "vagnskjul". Med tiden omvandlades vagnskjulet till en riktig verkstad. Komplett utrustad med kapacitet för ett projekt som komma skulle. En midsommarafton göts bottenplattan till svängpelarkranen som skulle användas för att lyfta ur motorn. I brist på pengar, delar och inspiration stannade ändå allt av så småningom. Det var ju så mycket annat nu.... Tre hade blivit fyra och fyra hade blivit fem bland annat.

1990

1990 fick barnen på Duveled en skräckupplevelse i garaget, då den gamla insomnade klenoden, dammig, eländig och på pallbockar, startades upp i ett svart rökmoln med rostiga ljuddämpare. Alla tre sprang in storgråtande till mamma, intog säker plats i köksfönstret för att på avstånd studera vad som pappa egentligen höll på med. Däcken pumpades och fick markkontakt. En provtur blev det och de modigaste vågade följa med i baksätet med uppspärrade ögon. Jag insåg efter denna dag att det var avlägset att köra till besiktning och trafik på vägarna igen.... Ja det skulle dröja många år.... och mycket arbete skulle det visa sig.

Ett beslut i november 1994

Efter att ha stått helt orörd sedan början av 1993 provstartades motorn och varmkördes. Motorn gick perfekt. Nu beslutades att hela bilen skulle plockas ner och återställas till så nära, (men ändå patinerat) nyskick som möjligt. Ett projekt jag förberett länge.. ja i flera år faktiskt.

En budget på 50 000 kr (ex eget arbete) sattes upp på vad det fick kosta. Tidsplanen var tydlig och med ett fast mål; "klart senast maj 2001"


Dag 1. Baklampor -bagagelucka - kofångare - dragkrok - bensintank-lister (4 timmar)
Dag 2. Dörrar-säten-mattor-säkerhetsbälten-div.inredningsdetaljer-bakruta- tätningslister runt dörrar och kederlister. (4 timmar)
Dag 3. Kofångare fram-belysning-skärmar-motorhuv. (3 timmar)
Amerikaljusen släcks nu för en längre tid......

Sista bilden innan motorrummet demonteras.....
Tänk när det här kommer på plats igen????
Dag 4-5 (28/12-29/12) 6 timmar
Luftintagshuv-framruta-övre stoppning, instrumentpanel-höger, friskluftventilation.-handskfack-radiohögtalare-träpanel vindruta-hastighetsmätare-elkontakter div.-nedre stoppning panel + fästskena-knoppar till värmereglage-träpanel komplett.

Dag 6-7 (30/12-31/12) 4 timmar
Innertak-elmotor till lucka-taklucka komplett,-rattlås-rattstång komplett,-ventilation/värme höger sida,-kabelstam vänster sida bakåt till belysning och div.

Dag 8 (3/1-96) 2 timmar
Värmeslangar,kylare,luftrenare,klamrar,skruvar runt avgasrören.

Dag 9 (6/1-96) 3 timmar
Bromsservo-pedalställ frikoppling-huvudstam elsystemet

Dag 10 (9/1-96) 1 timma
Vindrutetorkarmotor-friskluftregl.vänster-värmekanal vindruta vänster-värmerelagepanel-värmekanaler golv-värmepaket komplett.


Dag 11-12 (13-14/1-96) ca 6 timmar totalt dessa dagar
Motorn demonterad (besvär med att få loss avgasrör vid grenröret)-momentarm handbroms-ljudisolerande matta mot torpedvägg-drivanordning vindrutetorkare-hastighetsmätarwire-tryckledning till frikoppling-gasreglageanordning.

Botten upp!!!

Dag 13 (20/1-96) ca.4 timmar Framvagnen demonterad från karossen,-servostyrsnäcka-växellådan + del av kardanstången.-bensinledningar - bromsledningar fram.


Under dagarna 2-4 februari tillverkades en rigg i vilken bilen lätt kan roteras och låsas fast i lämpliga lägen.) Tjusig rigg hade jag också förresten.... :-) (men den var praktisk)

Dag 14 (11/2-96) ca.4 timmar
Kardanstång, handbromswire,bromsledningar bak,diverse skyddsplåtar under bilen samt bakaxel med tillhörande komponenter.

Nu var bilen helt demonterad! Ingen återvändo fanns längre.


Arbetet med att renovera och återställa allt.

Tröskel köptes direkt från fabriken i Tyskland. Den passade perfekt utan att något behövde anpassas eller ändras. Ja...Fattas bara....med tanke på vad den kostade.......
Drygast var att med hjälp av morakniv, varmlufts pistol och stålborste rengöra hela bottenplattan. Många timmar blev det! Två varmlufts pistoler förbrukades.... och flera stålborstar. Roterande stålborste på vinkelslip (livsfarlig kombination men effektiv) blev tillslut sista utvägen för att bli klar med allt, innan svetsning och lackering.
Alla nya svetsfogar helsvetsades och slipades till rimlig finish. Sedan blev det en rejäl 2-komponents grundfärg med tillhörande topplack. Därpå spackling med karosserikitt i alla fogar. Slutligen kröntes verket med sprutning av hela ytan med en ny typ av gummimassa som aldrig blir riktigt hård. Allt för att minimera buller och vägljud under färd. Eftersom bilen aldrig mera skall brukas i vintertrafik (i min ägo) anser jag detta var helt ok. Rosten ska i princip inte få något fäste o krypa in innanför detta skikt fler gånger.
En omgång nya (NOS) originaldörrar hade inhandlats för 20 000 kr något år tidigare. Skulle tydligen ha stått i ett lager i Berlin sedan början på 70-talet, fick jag berättat av säljaren.
Bilden är tagen i slutet av januari 2000 och hela härligheten står lastad för transport till lackering.
Lackerades i delar...
Lackering i delar med Herberts Silber metallic var det som gällde. På bilden är karossen nu på väg ut från lackeringen, för hemtransport till garaget igen. Första vecka i februari tror jag det var.

 Det högtidliga ögonblicket då spärrnyckeln ställts om till åtdragning!

Bakaxeln fick sin översyn innan monteringen. Eftersom den fungerat maskinellt klanderfritt var inte renovering av differential eller hjullager aktuellt. Omlackering, renovering av bromsok och nya bromsskivor fick räcka.
Tänk vad allt blir mycket roligare med rena ytor, fräscha komponenter och lite ordning o reda!

Äntligen bakaxeln på plats.
 
Växellådans tur tillsammans med kardanstången. Kommer i håg hur svårt det var att hitta märkningen som visade hur delarna satt ihop. Måste bli rätt för att inte få obalans och vibrationer i hela bilen. Tydligen blev det rätt för jag har aldrig märkt något efteråt.

Framvagnen fick lite färg, nyrenoverade bromsok och en ny styrningsdämpare. Hela länkarmssystemet och båda fjädrarna var ju utbytta sen tidigare på 80-talet. Notera det höj och sänkbara bordet. Utan detta hade det blivit problem att klara detta helt ensam. Mörkt ute! Ja klockan blev mycket men glädjen att dokumentera detta ville jag inte missa. 

Vilken känsla i detta ögonblick! En gång i tiden trodde jag knappast jag skulle få uppleva detta....

Hastighetsmätare, instrument och ratten är nu tillbaka på plats! Nu kändes det att bilen fått tillbaka sin själ igen.... ja nästan i varje fall. Och se, nya bullerdämpande mattor på rent och helt golv blev det också.
Under 20 000 mil, tidsbrist och kanske viss brist i budgeten gjorde att motorn fick nöja sig med en utvändig polering och lite färg.
Blev rätt bra i alla fall.........
Dags för återförening med växellåda och motorrum. Trivsam verksamhet som gärna sonen (tv,) och hans kompis var behjälpliga med.

En extra spännande upplevelse i mars.

 
I samband med första mötet i vår nybildade "herrklubb" (på tre medlemmar) och firandet av min årsdag, utsatte jag detta projekt för ett kritiskt moment. Lagom till denna kväll hade jag förberett första startförsöket sen 1994 och demonteringen. Stärkta med några öl tog jag med mig mina vänner som var helt oförstående till garaget. På vägen ut talade jag om min plan och att hela kvällen kan gå upp i rök på några minuter...och att jag då kommer att låsa in mig i enskildhet på obestämd tid. Går det vägen kan vi fortsätta festen en stund i garaget. Sagt och gjort! Utrustad med ringnyckel nr 12 installerades batteriet. Hmm....inga gnistor...och ingen rök från kabelhärvor någon stans. Dags för nästa steg; Ljus på!....fortfarande ok....dessutom funkar det mesta..... Med darrande hand vrider jag om nyckeln i tändningslåset.... Lamporna tänds.. fläkten startar och en blinkers tickar intensivt.... En kompis knackar till på lyktan som sedan funkar perfekt. Lite olja på den hydrauliska spännaren till kamkedjan med tillhörande pumpningar för korrekt spänst återstår. Sedan på med ventilkåpan provisoriskt.... Nu gäller det!!! Dags att snapsa! En halv läskedrycksflaska bensin rakt ner i förgasarna.....sen tändning på och startmotor.... Efter tre fyra varv hoppar maskinen igång med ett öronbedövande vrål och med nästan samma rökutveckling som den gången för flera år sedan... Förvåning och jubel uppstod. Med lättnad och glädje kunde festen fortsätta denna afton och jag slapp göra allvar av mina hot om inlåsning.

Monteringen fortskrider i stadigt tempo.

Nästa steg blev inpassning av dörrar i symbios med kaross och framskärmar. Målet var en dörr komplett monterad samt in-justerad i karossen varje kväll. Och så fick det bli.
Så till slut....fattades bara hjulen. Sen väntade markkontakt.

I mitten på april togs denna bild. Äntligen ute för egen maskin igen....efter 6 år i delar.... Projektmålet i sikte! I bakgrunden skymtar en husvagn som den nya ägaren som jag sålt fastigheten till. Lite svettigt var det allt och riktigt färdig var jag inte när bilden togs.
Till slut på plats i det nya hemmet, hel och fin.
Första utflykten! Det är en ny vår och mina passagerare står utanför och beundrar pärlan jag satt samman igen...

Budgeten på 50 000?? Ja den sprack såklart. Jag fick lägga upp nästan 20 lakan till för att få bilen körklar. I juni 2004 köptes en ny gasfjäder från Tyskland. Kostade 1100 EUR. Lite nya detaljer till har det blivit så slutnotan hamnar väl på nästan det dubbla jag räknade med.Ja så blir det nog för de flesta som renoverar gamla bilar och då inte minst gamla mercor. Ribban höjs efterhand i projektet och därmed kostnaderna.


Och fler utfärder på turné har det blivit på senare år. Från och med 2007 i sällskap med med en tidstypisk husvagn. Är rätt nöjd tillslut. Efter drygt tio år (sen demonteringen) har till och med den gamla doften kommit tillbaka i bilen.... eller kanske är det bara en inbillning???




Två syrianska storbröllop med denna dam som paradvagn för brudparen har det blivit. Som chaufför i smoking och dekoration av hela bilen, såväl in som utvändigt. En stor upplevelse som påverkade mig starkt och aldrig glömmer.

Till sist vill jag rikta ett speciellt tack till Växjö Mercedesdelar som var till stor hjälp under dessa år att fixa nya originaldelar åt mig. Tack Stefan!

1 comment:

  1. Riktigt rolig och intresant läsning!

    Har genomgått ungefär samma procedur med min bil de senaste åren. (Också en 280S fast från -72.)
    Ta gärna en kik på garaget.org/farleykarley

    Där finns lite bilder samt en länk till projekttråden.
    Är i slutskedet av att montera nyrenoverad motor just nu. Hoppas att det blir åka till sommaren.

    Mvh Karl Oskar

    ReplyDelete

Thank you for your post. After review and approval is your post on the page. Regards Moderator.